Ingår TV-basutbud i hyran eller ska man teckna det hos Tele2?

Svar:

Basutbudet från Tele2 ingår i hyran. Du kan gå in på deras hemsida för att se vilka kanaler som ingår. Vill du ha tillgång till fler kanaler så kan du teckna ett separat avtal med Tele2. 

Hur säger jag upp lägenheten?

Svar:

Uppsägningen ska lämnas skriftligen, vilken innebär att vi behöver få in uppsägningsblanketten i original. Skriv ut uppsägningsblanketten som finns på vår hemsida, fyll i, signera och återlämna blanketten till oss. Du kan antingen posta in den till oss eller lämna blanketten i vår brevlåda som finns utanför vårt kontor på Drottningtorget 1 D. 

Hur lång uppsägningstid är det på en p-plats?

Svar:

Uppsägningstiden för en p-plats är 3 kalendermånader. Om det är kö till parkeringarna kan vi eventuellt hyra ut den tidigare om nästa person som ska hyra parkeringen önskar ta över den tidigare. 

Finns det bredband i lägenheten?

Svar:

Det finns bredband framdraget till alla våra lägenheter. I Tannefors är det Tele2 som äger nätet. Kontakta dem för att teckna avtal.

I Sturefors är det Utsikt som äger nätet. Utsikt är ett öppet bredbandsnät där du som hyresgäst själv kan välja bland flera bredbandsbolag. 

Var ställer man sig i kö till p-plats?

Svar:

För att ställa sig i kön till p-plats så kontaktar du oss på 013-105000 eller skickar ett mail till lisa@re-fastigheter.se. Vi kommer sedan att kontakta dig när vi har en parkering till dig.

Om jag är intresserad av att byta till en annan lägenhet hos er. Hur går jag då tillväga om jag idag är hyresgäst hos er?

Svar:

Alla lägenheter som vi får lediga för uthyrning publicerar vi på vår hemsida och på HomeQ.se. För att söka lägenhet måste man skapa ett konto på HomeQ.se och sedan göra en intresseanmälan på de lägenheterna som man är intresserad av. Detta gäller även om man är nuvarande hyresgäst hos oss. När vi sedan tittar på ansökningarna för en specifik lägenhet så ser vi tydligt om det är någon nuvarande hyresgäst som sökt lägenheten.

Jag har tappat bort en nyckel till lägenheten, kan jag göra en ny nyckel själv?

Svar:

Nej, alla våra nycklar är kopieringsskyddade och beställning av extra nycklar måste gå via oss. Så länge du bor kvar i din lägenhet kan du få en extra nyckel om du tappar bort en men vid en eventuell utflyttning så kommer du debiteras för en omläggning av låscylindern och tre nya nycklar. Ta kontakt med oss för aktuella priser.

Jag hyr en lägenhet av er i andrahand, får jag ta över förstahandskontraktet när andrahandsperioden går ut?

Svar:

Vi tillåter inte att andrahandshyresgästen tar över förstahandskontraktet. När andrahandsperioden har tagit slut och vi fått in en skriftlig uppsägning från förstahandshyresgästen kommer vi att publicera lägenheten för uthyrning på vår hemsida och på HomeQ.se. 

Får jag tapetsera om i min lägenhet?

Svar:

Du får tapetsera om i din lägenhet om det utförs fackmannamässigt och är i neutrala färger som kan bedömmas som okej för en efterkommande hyresgäst. Mer information finns under fliken boendefrågor, rubriken "Renovera på egen hand". 

Vem ansvarar för persiennerna i lägenheten?

Svar:

Eventuella persienner i lägenheten tillhör hyresgästen och utbyte eller reperationer utföres och bekostas av hyresgästen.

Hur gör jag om det blir stopp i avloppet?

Svar:

Mindre stopp i avloppet går enkelt att åtgärda själv. Använd en avloppsrensare med sugkåpa i gummi. Finns att köpa i vanliga varuhus. Du är även som hyresgäst skyldig att rensa avloppet själv. 

För att undvika stopp i avloppet se till att aldrig spola ned matrester, fett eller olja. Inte heller kaffesump eller teblad. Detta skall alltid slängas i soporna. Var även noga med att ta bort hår och annat som fastnat i bottenventilen i badkaret, duschavloppet, handfatet eller diskhon.  

Finns det ett förråd till min lägenhet?

Svar:

Till de flesta lägenheter finns i regel ett förråd antingen på vinden eller i källaren, vilket framgår av hyreskontraktet. Förrådet har oftast samma märkning som finns på lägenhetsdörren. Sätt alltid ett ordentligt lås på ditt förråd, även om du inte använder det, och förvara inga värdesaker där. Brandfarliga ämnen får inte förvaras i utrymmet.

Har du svårt att hitta ditt förråd är du alltid välkommen att kontakta oss på 013-10 50 00.